Vaihdevuodet – yleisiä merkkejä ja oireita

Mietitkö, ovatko vaihdevuodet alkaneet? Testaa, osuvatko oireesi yksiin.

January 20, 2021

Lääkärin ei yleensä tarvitse tehdä kokeita eikä testejä, kun hän arvioi tilanteesi. Kohtuullisen varma arvio saadaan kartoittamalla oireet suhteessa ikään.

Jos olet 45–55-vuotias ja tunnistat monet seuraavista oireista, on luultavaa, että vaihdevuodet lähestyvät.

Muista kuitenkin, että vaikeiden oireiden osalta on aina mentävä lääkärin juttusille. Tämä koskee etenkin veristä vuotoa ja kaikkia muitakin oireita, jos ne tuntuvat rasittavan arkea liikaa. Epävarmassa tilanteessa lääkärikin voi saada verikokeella paremman varmuuden siitä, ettei oireiden taustalla ole mitään muuta.

34 vaihdevuosien oiretta

Keho kertoo joskus vähäeleisesti siitä, että vaihdevuodet lähestyvät tai ovat jo täällä. Tähän listaan on kerätty yleisiä oireita terveyssivustoilta ja terveysaiheisista blogeista. Erilaisissa listauksissa näkyy kaikkea mahdollista hiustenlähdöstä kutiamiseen ja rintojen aristamiseen, unohtamatta harvinaisia vaivoja.

Tarpeettoman epävarmuuden ja ihmettelyn välttämiseksi tässä jutussa käsitellään vain tyypillisimmät vaivat. Ne ovat tunnettuja, koko lailla varmoja vaihdevuosioireita.

Yleistä oirehdinnalle on, että se alkaa yllättäen. Vaihdevuosien yksilöllinen kesto vaihtelee suuresti. Joillakin vaihe kestää muutaman kuukauden, joillakin jopa kymmenen vuotta. Yleensä oireet helpottavat vähitellen.

LUE LISÄÄ: Täydellinen tietopaketti oireista.

Vaihdevuosien tavalliset oireet 

Epäsäännölliset kuukautiset

Aivan ensimmäinen merkki vaihdevuosien alkamisesta on kuukautiskierron muuttuminen. Joillakin vuoto runsastuu, joillakin taas vähenee. Yleensä kierron säännöllisyys kuitenkin katoaa.

Näin käy, kun kiertoa säätelevä hormonitoiminta hiipuu eikä vaihtele entiseen tapaansa säännöllisesti. Epäsäännöllisyyttä voi kestää useita vuosia, mutta ennen pitkää kuukautiset tulevat viimeisen kerran. Silloin alkavat vaihdevuodet. 

Kuumat aallot ja yöhikoilu

Tyypillisimmät oireet ovat kuumat puuskat ja yöllinen hikoilu. Näistä kärsii jopa 80 % naisista vaihdevuosi-iässä. Vaivan kiusallisuus ja puuskien esiintymistiheys vaihtelee suuresti yksilöllisesti.

Kuumia aaltoja voi tulla milloin tahansa: joskus vaikka paikallaan istuvalle, joskus kesken liikunnan. Moni tuntee myös yöllisen hikoilun, joka haittaa unenlaatua. Oikein ankaran puuskan jälkeen tekee mieli vaihtaa yöasu tai liinavaatteet.

LUE LISÄÄ: Näin selviydyt kuumista aalloista.

UNIVAIKEUKSIA? Yöhikoilu on monelle oikea riesa vaihdevuosien aikana.

Emättimen limakalvojen kuivuus

Estrogeenin tehtäviin kuuluu limakalvojen huolto. Se tapahtuu pitämällä paikat kosteina hedelmöittyneen munasolun hyväksi. Estrogeenin hupeneminen tuntuu sekä virtsateiden että sukuelinten limakalvoilla. Limakalvot ohenevat ja muuttuvat kuivemmiksi. Tämän huomaa yleensä jokunen vuosi vaihdevuosien alkamisen jälkeen.

Käytännössä se voi aiheuttaa virtsaamiskipuja ja herkistymistä virtsatievaivoille. Yhdyntäkin voi alkaa tuntua kivuliaalta kuivuuden takia, ja siihen voi jopa liittyä pientä verenvuotoa.

Mielialan vaihtelu ja herkistyminen

Vaihdevuodet vaikuttavat kehon lisäksi mieleen. Vähästä ärtyminen, keskittymiskyvyn katoaminen, unohtelu, väsymys, vaikeus nähdä iloa arjessa… moni nainen raportoi näistä tuntemuksista.

Jos oireet käyvät henkisesti rasittaviksi, niihin on yhtä tärkeää hakea tukea kuin fyysisiin oireisiin. Ei kannata antaa tällaisenkaan oireilun heikentää elämänlaatua.

Hiustenlähtö

Kaikki eivät tiedä, että naisillakin vanhenemiseen saattaa liittyä hiustenlähtö. Estrogeenituotannon vähentyessä ”mieshormonit” pääsevät kehossa vähän voitolle. Siitä voi aiheutua vähän hiustenlähtöä, hiusten ohenemista ja ehkä jopa hiuslaadun hienoinen muutos. Toisaalta karvaisuus muualla kehossa voi lisääntyä.

Kynsien hapertuminen

Tuntuvatko kynnet haurailta? Estrogeenilla on tärkeä rooli solujen uusiutumisessa. Kun hormonitaso laskee, koko prosessi hidastuu ja keholta kuluu entistä pitempi aika ”korjaustöihin”. Kynsissä sen huomaa helposti. Ne liuskoittuvat ja murtuvat vähästä. 

 

Täydennä ruokavaliotasi ravintolisällä vaihdevuosien aikana